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Volume 30 - Anno 2018 - Numero 3

Lights and shadows about health claims: analysis of food labels in a field survey in Florence

OPEN ACCESS


doi:10.7416/ai.2018.2212

di G. Bonaccorsi, M. Chellini, M. Bertini, D. Salvi, C. Lorini

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Abstract

Background
Health claims (HC) are those statements on food labels that state, suggest, or imply that a relationship exists between a food category, a food product, or one of its constituents, and health of consumer. The European legislation on the use of HC aims to encourage responsible consumption by people. The aim of this study is to assess the adherence of HC to EU norms in foodstuffs sold in the large-scale retail distribution in Florence

Methods
Two independent researchers have separately selected and assessed the foodstuffs with HC sold in at least two of four supermarkets identified randomly in Florence. Each selected product was assessed by a checklist with seven macro-criteria, extrapolated from the ‘Specific Conditions’ and ‘Restrictions of Use’ provided by EU regulations, rating the adherence of the chosen foods to the legislation

Results
Seventy-seven products were assessed. Only a limited number of products show full compliance to all the criteria. Specifically, noncompliance related to Criterion 3 (“the amount of the food and pattern of consumption required to obtain the claimed beneficial effect are reported”) is the most significant: the absence of indications about the maximum amount to be consumed or the modality of consumption could represent a risk of overconsumption and, consequently, a risk for health

Conclusion
According to the results, we hypothesize a lack of knowledge of the EU norms on the part of the manufacturer. A great deal of work is still to be done to assess and manage these products in the right way, as well as to communicate the right messages to the consumers



Luci e ombre sugli health claims: analisi delle etichette alimentari in uno studio condotto a Firenze


Introduzione
Gli health claims (HC) sono quelle dichiarazioni presenti sulle etichette alimentari che affermano, suggeriscono o implicano la presenza di una relazione tra la salute e una categoria alimentare, un alimento o uno dei suoi costituenti. La legislazione Europea relativa all’utilizzo degli HC è finalizzata a incoraggiare un consumo responsabile da parte della popolazione. Lo scopo del presente studio è quello di valutare l’aderenza alle normative europee degli HC presenti sulle etichette di alimenti in vendita nei supermercati a Firenze

Metodi
Due ricercatori hanno selezionato e valutato i prodotti alimentari con HC venduti in almeno due tra i quattro supermercati selezionati casualmente a Firenze. Ogni prodotto selezionato è stato valutato utilizzando una checklist costituita da sette macro-criteri estrapolati dalle ‘Condizioni specifiche’ e ‘Restrizioni di utilizzo’ presenti nella normativa EU, al fine di stabilire l’aderenza alla regolamentazione

Risultati
I prodotti valutati sono stati 77 e soltanto un numero limitato di questi ha mostrato una completa aderenza alla normativa. Nello specifico, la non aderenza al criterio 3, riferito alla presenza in etichetta del quantitativo dell’alimento o della modalità di consumo richiesta per ottenere i benefici per la salute, è risultata quella più importante: l’assenza di tali indicazioni potrebbe portare ad assunzione eccessiva dell’alimento, con probabili conseguenze nocive per la salute dei consumatori

Conclusioni
Sulla base dei risultati ottenuti possiamo ipotizzare che esista una mancanza di conoscenza delle norme europee da parte dei produttori. È ancora necessario condurre studi e iniziative per valutare e riuscire a gestire questi prodotti nel modo giusto, oltre a approfondire la modalità di comunicazione del messaggio ai consumatori


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