Home page

ARCHIVIO
Anno
Volume
Fascicolo





Volume 30 - Anno 2018 - Numero 6

Derogation from drinking water quality standards in Italy according to the European Directive 98/83/EC and the Legislative Decree 31/2001 - a look at the recent past

OPEN ACCESS


doi:10.7416/ai.2018.2263

di A. Azara, P. Castiglia, A. Piana, M.D. Masia, A. Palmieri, B. Arru, G. Maida, M. Dettori

scarica l'OPEN ACCESS

Background
Until 2012, the European Directive 98/83/EC and the Italian Legislative Decree 31/2001 allowed derogation from the drinking water quality standards in Italy with a number of requests higher than any other European country. The present work aims to assess the extent of the derogation granted in Italy, in particular by noting those issued from 2001 to 2012, in order to obtain a retrospective quality indicator, useful for evaluating the risk arising from population exposure

Methods
The most significant factors leading to derogation were analyzed. We first carried out an in-depth analysis of the European, national and regional legislation and subsequently distributed the obtained data according to: parameters regarding derogation; length of the derogation; area involved; and maximum parameter value granted by the derogation acts

Results
We found approximately 100 derogation acts, granted in 14 Regions and concerning 19, mostly chemical, parameters. The most frequently granted derogation, in 12 Regions, was due to the presence of arsenic. Furthermore, given its 10-year presence in Campania and Lazio, fluoride was the most widespread parameter in the Italian territory. The year 2006 had the largest number of derogations issued with 22 acts found: this decreased to one during the third three-year derogation granted in 2012

Conclusion
Data collected showed how often Italy applied for drinking water quality derogation in recent years, going so far as to request a third three-year derogation. While this phenomenon has highlighted a practice largely ignored by the public, derogation acts have often involved the same parameters, underlining how difficult it can be to comply with the standards in a timely manner.



Riassunto

Utilizzo dell’istituto della deroga alla qualità dell’acqua potabile in Italia secondo la Direttiva Europea 98/83/CE e D.Lgs 31/2001. Uno sguardo al recente passato

Premessa
Le normative europea e italiana hanno previsto la possibilità di utilizzare lo strumento della deroga, ampiamente impiegato in Italia con un numero di richieste superiore ad ogni altro paese europeo

Obiettivi
Al fine di utilizzarlo retrospettivamente quale indicatore di qualità, il presente lavoro si prefigge di valutare l’entità della concessione delle deroghe alle caratteristiche di qualità delle acque destinate al consumo umano emesse in Italia dal 2001 al 2012

Metodi
Attraverso una puntuale raccolta ed analisi della normativa europea, nazionale e regionale sono stati analizzati i determinanti più significativi: parametro in deroga, durata temporale, ambito territoriale interessato, Valore Massimo Ammissibile concesso in relazione al Valore di Parametro

Risultati
Sono stati rilevati circa 100 provvedimenti di deroga articolati in 14 regioni riguardanti 19 parametri, prevalentemente chimici rispetto a quelli “indicatori”. Il parametro più frequentemente concesso in deroga (in 12 regioni) è l’Arsenico. Il Fluoro, per 10 anni in Campania e Lazio è il parametro e l’ambito territoriale maggiormente coinvolto. Il 2006, con ben 22 atti, è l’anno in cui sono stati emessi il maggior numeri di decreti per poi calare progressivamente ad 1 nel 2012

Conclusioni
I dati raccolti hanno permesso di mettere in luce quanto sovente l’istituto di deroga sia stato utilizzato negli scorsi anni in Italia, evidenziando, da un lato, una pratica generalmente ignorata dalla popolazione; dall’altro, le difficoltà nel conseguire gli obiettivi di ripristino della qualità in tempi congrui e secondo gli standard normativi


Visualizza il file PDF






Società Editrice Universo s.r.l.
Via G.B.Morgagni, 1 - 00161 Roma - tel (06) 4402054 / (06) 44231171, (06) 64503500 fax (06) 4402033