Home page

ARCHIVIO
Anno
Volume
Fascicolo





Volume 31 - Anno 2019 - Numero 2

Hygiene and Public Health courses in Biology curricula: the Italian scenario and the best examples from all over the world

OPEN ACCESS


doi:10.7416/ai.2019.2281

di A. Agodi

scarica l'OPEN ACCESS

Abstract
Different longstanding and emerging challenges for public health have been identified including population ageing, migration, infectious and non-communicable diseases, the environment and climatic changes, increasing risks of misinformation and chronic underinvestment. The multi- and inter-disciplinary public health approach - including biology, epidemiology, biostatistics, anthropology and public policy - raises the need to train experienced professionals in different fields. The education on these matters is fundamental to ensure the human well-being. In the last years, education in schools of public health is changing in response to new evidence-based knowledge, opportunities for improvement and scientific discoveries. In this manuscript the current scenario of teaching Hygiene in all the Italian degree courses in Biology were reviewed and summarized and the most excellent examples of academic training offer of Public Health for Biologists worldwide were provided and discussed as a source of inspiration for novel Masters and PhD degree programmes in Italy



Riassunto

Corsi di Igiene e Sanità Pubblica per i curricula del Biologo: lo scenario italiano e i migliori esempi a livello mondiale

L’invecchiamento della popolazione, i fenomeni migratori, le malattie infettive e quelle non trasmissibili, l’ambiente e i cambiamenti climatici, così come l’aumento dei rischi per la salute dovuti alla disinformazione, rappresentano le diverse sfide di vecchia data ed emergenti per la Sanità pubblica. L’approccio multidisciplinare e interdisciplinare di Sanità pubblica – che include la biologia, l’epidemiologia, la biostatistica, l’antropologia e le politiche pubbliche - evidenzia la necessità di formare professionisti esperti in diversi campi. La formazione su questi argomenti è fondamentale per garantire il benessere delle popolazioni. Negli ultimi anni, la formazione nelle Istituzioni di Sanità pubblica sta cambiando in risposta all’aumento delle conoscenze basate sulle nuove evidenze scientifiche, sulle opportunità di miglioramento e sulle scoperte scientifiche. In questo articolo è sintetizzato lo scenario attuale dell’insegnamento di “Igiene” in tutti i Corsi di Laurea italiani in Biologia e sono forniti e discussi alcuni esempi eccellenti, provenienti da diverse parti del mondo, di offerta formativa accademica in Biologia di Sanità pubblica come fonte di ispirazione per nuovi master e programmi di dottorato in Italia.


Visualizza il file PDF






Società Editrice Universo s.r.l.
Via G.B.Morgagni, 1 - 00161 Roma - tel (06) 4402054 / (06) 44231171, (06) 64503500 fax (06) 4402033