Background
Health literacy is peoples’ capacity to receive, process, and utilize basic health information which is necessary for proper decisions
Objective
Assessing the Health Literacy level on controlling systolic and diastolic hypertension is the main goal of this study
Study design
A cross-sectional study
Methods
In this cross-sectional study, multistage cluster sampling was used to recruit 210 people affected by hypertension in Tabriz City, Iran. The data collection tool was a Health Literacy questionnaire. Among the Health Literacy dimension, such as the ability to access health information, reading health information, understanding health information, appraisal of health information, and decision making the SEM model has been utilized as a mediator variable in order to verify these variables on controlling the size of blood pressure to address the specific aims of study based on the Health Litercy
Results
Significant correlations were found between all Health Literacy dimensions and systolic hypertension (p < 0.05). Also, the ability to access health information was the statistically significant predictor of decision making (R=0.335; p-value=0.012) and of systolic hypertension (R=-0.275; p-value=0.025). None of the Health Literacy dimensions revealed significant correlations with diastolic hypertension (p < 0.05)
Conclusion
Adequate Health Literacy is a helpful factor to control hypertension in hypertensive patients. Therefore, improving Health Literacy, especially, facilitating the patients’ access to health information, should be considered as an important factor of hypertension management
Riassunto
Il ruolo dell’alfabetizzazione sanitaria nella gestione dell’ipertensione: uno studio trasversale in Iran
Premessa
L’alfabetizzazione sanitaria è la capacità delle persone di acquisire, elaborare ed utilizzare le principali informazioni sanitarie necessarie per guidare la presa di decisioni corrette
Obiettivo
Lo scopo principale di questo lavoro è stato di determinare il livello di alfabetizzazione sanitaria necessario per mettere sotto controllo l’ipertensione sistolica e diastolica
Disegno dello studio
Trasversale, di prevalenza
Metodi
In questo studio trasversale è stato usato un campionamento a cluster multistadio per reclutare nella città di Tabriz, Iran, 201 soggetti con ipertensione. Lo strumento per la raccolta delle informazioni è stato un questionario sull’alfabetizzazione sanitaria. Nei confronti degli aspetti dell’alfabetizzazione sanitaria (la capacità di accedere alle informazioni, di leggere le informazioni, di interpretare correttamente le informazioni sanitarie e di prendere le conseguenti decisioni), il modulo SEM è stato utilizzato come una variabile di mediazione per verificare l’effetto delle dette variabili sul controllo dell’entità della pressione arteriosa
Risultati
Correlazioni significative inverse sono state ritrovate tra tutti gli aspetti della Alfabetizzazione Sanitaria e la pressione sistolica (p<0.05). Inoltre la capacità di accedere all’informazione sanitaria è risultata il predittore statisticamente significativo della presa di decisioni (R=0.335; p = 0.012) e della ipertensione sistolica (R=-0.275; p=0.025). Nessuna delle dimensioni dell’Alfabetizzazione Sanitaria ha rivelano correlazioni ststisticasmente significative con la ipertensione diastolica (p<0.05)