Home page

ARCHIVIO
Anno
Volume
Fascicolo





Volume 29 - Anno 2017 - Numero 6

Emergency Medical Service Information System: the ARES 118 experience

OPEN ACCESS


doi:10.7416/ai.2017.2181

di D.A. Ientile, M.A. Cardinale, S. Cataldi, M. Parafati, A. Pasquarella, N. Trani, M.P. Corradi

scarica l'OPEN ACCESS

Background
In this paper we describe ARES 118, the prehospital Emergency Medical Service of the Region Lazio, Italy, focusing on its data system used to populate a data warehouse and to create ad hoc reports. ARES 118 is a regional public mono-specialized health company, established in 2004, that manages the emergency care throughout the Region Lazio

Methods
Being a peculiar company in its kind, and being the first experience of this kind in Italy, ARES 118 has begun to equip itself, in an autonomous way, with a corporate information system, starting from what already existed as data collection from the individual provincial operating Centers and then by activating a unique information system at a regional and company level by deploying a data warehouse. All operations were carried out using open source software

Results
Currently, ARES 118 is equipped with a business information system that enables data collection with its storage, management and processing of the same in fairly and easy way. The system allows the production of specific reports and measures modulated on the user requests in order to highlight the different aspects of the activity

Conclusion
The production of ad hoc reports, with the possibility of developing specific indicators, allows the identification and analysis of critical areas/processes in order to implement any corrective actions and monitor the effectiveness of the same



Riassunto


Titolo
Il Sistema Informativo nel Servizio di Emergenza-Urgenza Sanitaria: l’esperienza dell’ARES 118

Contesto
In questo articolo viene descritta l’Azienda Regionale per l’Emergenza sanitaria 118 (ARES118) della regione Lazio, in Italia, focalizzando l’attenzione sul data warehouse aziendale, contornato dai singoli applicativi utilizzati per la gestione dell’attività, con la creazione di reportistica ad hoc. ARES 118 è una azienda sanitaria pubblica, costituita nel 2004, monospecialistica, che gestisce il soccorso sanitario pre-ospedaliero, in emergenza-urgenza, di tutta la regione Lazio

Metodi
Per le sue peculiarità, ed essendo la prima esperienza italiana di Azienda Sanitaria regionale dedicata al soccorso sanitario, ARES 118 si è dotata, in modo autonomo, di un sistema informativo aziendale. Tale sistema si è evoluto, dai singoli sistemi di Centrale Operativa Provinciale, in un sistema informativo unico a livello aziendale, fino alla costituzione di un data warehouse. Tutte le diverse fasi di sviluppo sono state effettuate utilizzando applicativi gratuiti

Risultati
Attualmente, ARES 118 è dotata di un data warehouse abilitato alla raccolta dei dati, alla loro conservazione ed elaborazione con modalità semplificate e trasparenti. Il sistema permette la produzione di specifici report ed indicatori modulati sul bisogno degli utenti in ordine ad analizzare i diversi aspetti dell’attività

Conclusioni
La produzione di report ad hoc, con la possibilità di sviluppare specifici indicatori, permette l’individuazione e l’analisi di aree/processi critici al fine di implementare eventuali interventi correttivi e monitorare l’efficacia degli stessi


Visualizza il file PDF






Società Editrice Universo s.r.l.
Via G.B.Morgagni, 1 - 00161 Roma - tel (06) 4402054 / (06) 44231171, (06) 64503500 fax (06) 4402033