Home page

ARCHIVIO
Anno
Volume
Fascicolo





Volume 32 - Anno 2020 - Numero 3

Validation of an Italian tool to assess vaccine literacy in adulthood vaccination: a pilot study

OPEN ACCESS


doi:10.7416/ai.2020.2344

di L.R. Biasio, C. Giambi, G. Fadda, C. Lorini, G. Bonaccorsi, F. D’Ancona

scarica l'OPEN ACCESS

Vaccine Literacy (VL) is based on the same idea of Health Literacy (HL): it involves people’s knowledge, motivation and competence to find, understand and use information to take decisions about children’s and adults’ vaccination. Using general measures, the association between HL and Vaccine Hesitancy has been shown to be inconsistent. HLVa-IT is a new tool, specific for the self-assessment of three VL scales, functional, interactive and critical about adults’ immunization. Following a face validation process, HLVa-IT has been used to assess VL levels in a population of 50-75 years of age at the Public Health Unit of Latina (Latium, Italy). In order to validate its theoretical construct, it was administered at the same time with a Vaccine Quiz (VQ), assuming that subjects showing good knowledge about vaccination should have adequate VL. The consistent positive correlation for all three VL scales with the VQ score (Spearman’s r=0.320, P=0.0004; r=0.389. P=0.0001 and r=0.306, P=0.0022, respectively), as well as with the educational degree, confirm the valid construct of HLVa-IT. A criterion validity of this tool has also been sought verifying its relation with acceptance of vaccines (VA) recommended in the adult/senior age. A positive association with VA observed only on the functional scale in the population ≥ 65 years, does not permit to accept a predictive validity, confirming that direct effect of Health Literacy is more clearly verifiable on knowledge than behavior outcomes. Nevertheless, HLVa-IT has shown suitable psychometric characteristics for the subjective measure of VL in individuals and in population studies. It is desirable that more specific tools are validated and extensively used, with the aim of assessing peoples’ VL skills and defining interventions aimed at their improvement.


Riassunto

Validazione di uno strumento in italiano per la misura della vaccine literacy nella vaccinazione degli adulti: uno studio pilota

La Vaccine Literacy (VL) si basa sulla stessa idea della Health Literacy (HL): essa comprende conoscenze, motivazioni e competenze delle persone per trovare, comprendere e utilizzare le informazioni utili per prendere decisioni sulla vaccinazione dei bambini e degli adulti. Impiegando strumenti di misura della HL generale, l’associazione tra questa e la Vaccine Hesitancy si è dimostrata incostante. Il test HLVa-IT è un nuovo strumento specifico per l’autovalutazione delle tre scale della VL, funzionale, interattiva e critica riguardo l’immunizzazione degli adulti. A seguito di un processo di Face Validity, HLVa-IT è stato utilizzato per misurare i livelli di VL in una popolazione di 50-75 anni di età presso l’Unità Sanitaria Locale di Latina (Lazio, Italia). Al fine di convalidarne il costrutto teorico, è stato somministrato contemporaneamente un Quiz sui vaccini (VQ), presumendo che i soggetti che mostrano una buona conoscenza della vaccinazione debbano essere dotati di livelli adeguati di VL. Una correlazione significativa di tutte e tre le scale della VL con il punteggio ottenuto al VQ (r=0.320, P=0.0004; r=0.389. P=0.0001 e r=0.306, P=0.0022, rispettivamente), così come con il grado di istruzione, confermano la validità del costrutto di HLVa-IT. È stato inoltre ricercata una validità di criterio di questo strumento verificandone la correlazione con l’accettazione dei vaccini (VA) raccomandati in età adulta/anziana. Un’associazione positiva con la VA è stata osservata solo per la scala funzionale nella popolazione ≥65 anni, il che non permette di accettarne una validità predittiva, confermando che gli effetti diretti della HL sono più chiaramente verificabili sul grado di conoscenza rispetto a quelli relativi ai comportamenti. Tuttavia, il test HLVa-IT ha mostrato caratteristiche psicometriche adeguate per la misura soggettiva della VL individuale e negli studi di popolazione. È auspicabile che vengano validati e ampiamente utilizzati più strumenti di misura specifici, con l’obiettivo di valutare le competenze delle persone e di definire gli interventi volti al loro miglioramento.


Visualizza il file PDF






Società Editrice Universo s.r.l.
Via G.B.Morgagni, 1 - 00161 Roma - tel (06) 4402054 / (06) 44231171, (06) 64503500 fax (06) 4402033