Older adults in Emergency Department: management by clinical severity at triage
doi:10.7416/ai.2014.2000
di
M. Fusco, A. Buja, P. Furlan, P. Casale, A. Marcolongo, T. Baldovin, C. Bertoncello, V. Baldo
Background
The elderly are involved in an ever-increasing proportion of Emergency Department (ED) visits, consuming a large share of the available resources. The aim of this study was to assess elderly individuals’ demand for ED hospital care, in terms of the management process and outcomes by level of urgency at triage
Methods
The design was a retrospective cohort study. Details on ED attendance were drawn from the 2010 dataset of the Local Health Agency n°18 (n=18,648) in the Veneto Region, North-East Italy and the participants were resident seniors seen at the ED aged 65 or more
Results
At triage on arrival, their priority was most often (in 38.63% of cases) considered non-urgent (white triage tag - Wt). In the majority of these cases, the elderly patients were self-referred, although about 1 in 5 of them had been referred by their General Practitioners. The consumption of resources for specialist visit and routine X-rays is higher for non-urgent patients. Injuries, requests for specialist examinations and musculoskeletal disorders account for a large proportion of the reasons why elderly people classified as Wt at triage had gone to the ED
Conclusion
Our findings show that older patients have high rates of non-urgent ED attendance, especially for minor traumatic events or requests to see a specialist. This picture emphasizes the need to develop new organizational models for delivering care to meet the most common health care needs of this special frail population.
Riassunto
Gli anziani in Pronto soccorso. Analisi dei processi gestionali e degli esiti degli accessi in base al triage
Obiettivo
I soggetti anziani rappresentano una quota crescente degli utenti del Pronto Soccorso (PS), determinando un consumo sempre maggiore di risorse sanitarie. Lo scopo di questo studio consiste nel definire i processi gestionali e gli outcome degli accessi in PS dei soggetti ultrasessantacinquenni in base al codice di triage all’ingresso
Metodi
In questo studio di coorte retrospettivo sono stati raccolti i dati provenienti dal database amministrativo dell’Azienda ULSS 18 Veneto. Sono state analizzate quindi le caratteristiche degli accessi in PS di tutto l’anno 2010 degli utenti con più di 64 anni residenti nel territorio della ULSS
Risultati
All’ingresso in PS il livello di urgenza più frequente è stato il codice bianco (38.63%). Tra questi soggetti, la maggior parte si era rivolta al PS di propria iniziativa, mentre un quinto di essi era stato inviato dal Medico di Medicina Generale. La richiesta di visite specialistiche e prestazioni radiologiche standard è stata maggiore per i pazienti meno urgenti. I traumi, i disordini muscolo scheletrici e le visite specialistiche “dirette” hanno rappresentato le tre cause principali per cui gli utenti con codice bianco si sono rivolti in PS
Conclusioni
I dati di questo studio mostrano che gli accessi in PS degli utenti anziani hanno frequentemente bassi livelli di urgenza, specialmente in caso di traumi minori o di richiesta di visite specialistiche. Questo scenario pone l’accento sulla necessità di sviluppare nuovi modelli organizzativi per l’erogazione delle cure rivolte a questa specifica popolazione